Kraniosakral terapi

behandling med Kraniosakral terapi
Kranio sakral terapi er en blid og nænsom behandling med dybtgående virkning – både fysisk og psykisk. Behandlingen retter sig mod kranio-sakral systemet. Dette består af knoglerne i kraniet, ansigtet, rygsøjlen, korsbenet (sacrum) og halebenet. Heri findes kroppens centralnervesystem, som også består af cerebrospinal væsken, der cirkulerer i systemet. Denne cirkulation frembringer det, vi kalder Kst-rytmen.

Balancen i kranio-sakral systemet er delikat. Blot en lille forskydning, skævhed eller spænding i dette system kan påvirke os og medføre smerter, uoplagthed og direkte sygdomsgener. Dertil kommer, at vores psyke er meget påvirkelig af balancen i kranio-sakral systemet.

En ubalance kan opstå allerede under fødslen, hvor kraniet er blødt og bøjeligt, og hvor det udsættes for et voldsomt pres. Senere kan vi f.eks blive udsat for faldulykker, slag, chok, mobning, krav vi ikke kan leve op til og meget andet.
Et levet liv medfører knubs både fysisk og psykisk, som kan slå kroppen ud af kurs.

Kraniosakral terapiens blide tryk hjælper kroppen til at slippe spændinger i dette system, hvilket medfører de bedste betingelser for kroppens selvhelbredelse.

Hvordan foregår en kraniosakral terapi behandling

Når du modtager kraniosakral terapi, ligger du afslappet på briksen, mens behandleren med lette berøringer eller nænsom massage løsner spændinger, især med fokus på hoved, rygsøjle og bækken. Ved stærke spændinger i ryggen vil jeg ofte starte behandlingen med lidt massage. Behandlingen opleves ofte som en dyb afslappelse, næsten en meditativ søvn. I netop denne tilstand har kroppen de bedste betingelser for at give slip på spændinger, glemte og gemte traumer, og i stedet komme i kontakt med ressourcer, vitalitet og overskud.
Vil man have det fulde udbytte af en behandling, bør man ikke foretage sig meget fysisk krævende ting resten af dagen. Det er forskelligt, hvordan man reagerer umiddelbart efter en behandling. Mange oplever stor afslappethed men også ekstra energi, andre kan føle sig trætte.

Der er stor forskel på hvor mange behandlinger, der er brug for, da vi reagerer forskelligt.

For nogle er 1-2 behandlinger nok. For andre skal der flere behandlinger til før kroppen er tilbage i balance.

En behandling varer typisk 1 time for voksne og ned til 20 minutter for babyer.

Reaktion på behandling

Som reaktion på behandlingen oplever mange klienter efterfølgende en udrensning af kroppen, forbigående træthed og lignende. Gamle skavanker viser sig kortvarigt. Disse reaktioner aftager hurtigt og er kun tegn på, at kroppen begynder at slippe sine problemer.

Der kan ske en bearbejdning af ubevidste traumer, hvis det er rette tid at slippe disse på.

Kan Kranio sakral terapi hjælp dig

Mange forskellige symptomer og sygdomme kan reduceres eller helt forsvinde med kraniosakralterapi.  Vil du vide, om du kan hente hjælp med netop kraniosakral terapi – så kontakt mig og få en uforpligtigende samtale.

Her er en liste over nogle af de hyppigst forekommende problemer, jeg ser i klinikken:

• Hovedpine/migræne
  • Rygsmerter
  • Stress og stressrelaterede gener
  • Smerter
  • Problemer i bevægeapparat
  • Koncentrationsbesvær
  • Fald ulykker
  • Efterbehandling efter trafikulykker eller operationer
  • Kæbeproblemer
  • Indlæringsproblemer,
  • Bihulebetændelse